Rafy.fi ei ole enää täällä. Sen sijaan yritä ravintopolku.fi.

Kohti terveellistä elämää

Terveellisyydestä puhuttaessa nostetaan usein esille lähinnä ravinto ja liikunta. Kaikki ihmiset tarvitsevat arkiliikuntaa ja kaikille olisi hyväksi edes pari kertaa viikossa harrastaa jotain hikeen asti. Ruokaa tulisi syödä kasvisvoittoisesti, säännöllisesti ja monipuolisesti. Muita terveyden kannalta kenties yhtä tärkeitä asioita ovat riittävä uni ja lepo sekä tasapaino sosiaalisen elämän, kiinnostuksen kohteiden ja aktiivisuuden suhteen. Terveys ei ole pelkkää painonhallintaa, mutta yllättäen riittävällä unella ja tasapainoisella elämällä voi olla suuret vaikutukset myös painoon ja sen kontrollissa pysymiseen.

Uni eheyttää ihmisen

Monet ihmiset nukkuvat aivan liian vähän. Aikuisten olisi hyvä tähdätä kahdeksan tunnin yöuniin voidakseen palautua ja levätä riittävästi. Usein yöunet voivat katketa esimerkiksi pienten lasten, vessassa käynnin tai stressin ja murheiden takia. Siksi on tärkeää mennä ajoissa nukkumaan ja tähdätä kahdeksaan tuntiin, vaikka jotkut väittäisivätkin selviävänsä lyhyemmillä yöunilla.

Monille voi olla vaikeaa yksinkertaiselta kuulostava arjen hallinta siten, että menisi ajoissa nukkumaan. Työpäivän ja arkirutiinien jälkeen moni haluaa vielä hieman tehdä haluamiaan asioita myöhään illalla, yöunien kustannuksilla. Kännykän ja tv-sarjojen ääreltä ei malttaisi siirtyä sänkyyn nukkumaan, kun haluaisi vielä lukea muutaman Instagram-päivityksen tai uutisen tai katsoa vielä yhden tv-sarjan jakson loppuun. Oikeasti ihminen kuitenkin rentoutuisi paremmin saadessaan tarpeeksi unta kuin katsoessaan tv-ohjelmia.

Elämän sisältö vaikuttaa terveyteen

Psykologiset asiat vaikuttavat terveyteen suuresti. Yksinäisyys voi sairastuttaa, samoin epäterveet välit läheisimpiin ihmisiin. Masennus ei tarvitse mitään ikäviä tapahtumia taustakseen, mutta monet raskaat asiat voivat silti laukaista masennusta, ahdistusta ja kroonista stressiä. Siksi kannattaa pitää huolta hyvistä ihmissuhteista.

Ihmiset tarvitsevat myös kiinnostuksen kohteita pysyäkseen pirteinä ja terveinä, joten kaikenlaiset intohimot, kuten harrastukset ja keräily, ovat hyväksi. Toki näissäkin tarvitsee pysyä kohtuudessa, jotta ne eivät vie liikaa tilaa muilta asioilta elämässä.